- At der er plads til menneskelig forskellighed. Dette, både i forhold til personligheder, køn, religion, kultur, fagligheder, kompetenceniveauer og udviklingsbehov.
- Det er medvirkende til udvikling af tolerance og nysgerrighed - i forhold til de der er anderledes end en selv.
- Historik, kompetenceniveau, personlige problematikker og udviklingspotentiale er vidt forskellige fra elev til elev.
- At ”rummelighed avler rummelighed”.
- Ved at arbejde ud fra et rummelighedsprincip, er vi i stand til at levere den ydelse skolens målgruppe profiterer af.
- At personalet søger at differentiere undervisningen i forhold til hver elevs kompetenceniveau – samt i forhold til den enkelte - og gruppens dagsform.
- At personalet skaber forskellige arbejdsstationer i værkstedet, hvor de faglige opgaver bærer præg af variabel sværhedsgrad.
- At personalet lader kompetencestærke elever guider nye elever.
- At der er plads til at stoppe op og udvise omsorg, når en elev har brug herfor.
- At eleverne i det almene værksted mødes af differentieret undervisning og mulighed for læring via særegne læringsstile. Mange alternative læringsmetoder tages i brug.
- At der er mulighed for at øve sig i samarbejde og almen undervisning på små hold, hvor kompetenceniveauet i elevgruppen er nogenlunde ensartet.